Ja hoor! De vogeltjes kwetteren al veel energieker, ze bouwen hun nesten, het is al vroeger en langer licht! Zalig!!!!!
En? Voelen jullie ook de kriebels om op te ruimen? Het deugddoende alles open gooien na een lange winter alles opgesloten te hebben! De tuin ontwaakt, de tuinmeubelen smeken om terug in de tuin te mogen staan, de grasmachine mag van onder het stof,….
Kamer per kamer wordt opgeruimd en je kan terug de frisse lucht binnenlaten waaien zonder ijskristallen op het raam te zien verschijnen….heerlijk die frisse buitenlucht!!
Winterkleren opbergen ( wat in België wel eens een lastige taak kan worden…), geef weg wat je niet meer draagt en zo creëer je ruimte zowel in je kleerkast als in je hoofd!
Ook ons lichaam is nu toe aan een zuivering: ideaal na een lange winter!
Weet je, toen ik enkele jaren terug de zuiveringscursus volgde in de Levensschool, was het eerst wat onze docent zei: “ Mochten we kannibalen zijn, het menselijk vlees zou nooit goedgekeurd worden door de voedselinspectie!” Aub! Zo giftig zijn we vanbinnen. Daar staat een mens wel even van te kijken, niet??!!
Inderdaad, we stoppen ons lichaam vol rommel en staan er dan van te kijken dat het lichaam protesteert. Doe daarom jezelf een plezier en ontzie je lichaam een beetje. Zorg ervoor dat het even kan ontgiften, dat het een ‘break’ krijgt van alle junk.
Hierin kan je heel eenvoudige dingen doen of je kan echte zuiveringskuren volgen. Zorg bij dit laatste wel dat je iemand hebt die je hierin begeleidt want te snel, te radicaal jezelf zuiveren kan ook negatieve effecten hebben voor je lichaam.
Daarom raad ik aan voor wie dit voor het eerst probeert: start eenvoudig en hou vol! Dat maakt al een wereld van verschil. Je zal merken eens je lichaam zuiverder wordt, het je zelf zal aangeven wat het wel en niet meer wenst. Zo kan je geleidelijk aan zuiverder en zuiverder eten zonder al te bruuske veranderingen te moeten doorvoeren.
Wat kan je heel eenvoudig doen:
– drink plat water: om te beginnen al ’s morgens voor het ontbijt en dan verder doorheen de dag op geregelde tijdstippen.
– vermijd suikers! Ze zijn vitamine- en mineralenrovers.
– eet minder: een heel eenvoudige truc: neem een kleiner bord en schep dat vol. Je ogen zien een vol bord en je geest aanvaardt die portie. Als je langer kauwt, neemt je lichaam meer op uit je voedsel en zal je ook datzelfde verzadigingsgevoel hebben.
– kook zelf met verse ( liefst bio) ingrediënten. Het hoeven geen ingewikkelde menu’s te zijn. Je kan snel en eenvoudig en gezond eten! Let op de combinaties: die zijn heel belangrijk: eet groenten met vis of vlees, of groenten met pasta, rijst, aardappelen. Je zal merken hoe goed je je hierbij voelt!!
Ik kan hier nog een waslijst aan toevoegen maar het is mijn bedoeling dat je eenvoudig begint zodat je het volhoudt. Te radicale veranderingen zijn heel moeilijk vol te houden en sta je ook vaak alleen voor. Terwijl kleine veranderingen met gans het gezin kunnen worden doorgevoerd zonder een al te grote volksopstand te veroorzaken….
Volhouden is de boodschap: onderzoek zegt dat je gemiddeld 66 dagen iets moet doen om er een gewoonte van te hebben gemaakt.
Dus begin met enkele kleine aanpassingen en je lichaam zal zuiverder, energieker en mooier worden!!
Veel succes!!!
Have a nice “spring”!!