
De ochtendstond heeft goud in de mond.
Waarom bestaan er toch zoveel clichés?? En wat is ervan aan?
Ik ervaar alvast dat als je dag bewust begint, alles veel vlotter, leuker, gemakkelijker verloopt!
Het loont om net dat kwartiertje/ halfuurtje vroeger op te staan en alles ‘onder controle’ te hebben dan al meteen te moeten branden staan blussen en in crisis modus te gaan. Deze modus hou je nl. de hele dag aan. Denk maar aan een ochtend waarop je je verslaapt, dan hol je de ganse dag achter de feiten aan en blijf je je doodmoe en opgefokt voelen.

Als je daarentegen:
– op tijd ontwaakt
– enkele malen diep in – en uit ademt, je rekt en strekt en vervolgens onmiddellijk opstaat doorheen die 5 seconden van “pijn” ; de snooze knop indrukken is alleen een verleninging van die “strijd” tegen die 5 seconden, je ervaart ze toch en onmiddellijk opstaan helpt je er het snelst doorheen!

– bewust geniet van je douche, je gedachten nog rustig laat ontwaken, geniet van het warme water, de zeep,… Je bent nu in de douche, je kan niks anders doen dus geniet volop en laat je geest rustig in het moment

– een gezond ( geen snelle suikers) ontbijt neemt samen met partner, gezin, huisdier, …of gewoon jij.
– even een frisse neus haalt: als het kan een blokje om ( hoeft echt niet lang te zijn), ga te voet of met de fiets naar het werk: of een deeltje ervan en geniet van de buitenlucht, adem in en uit, …

– jouw prioriteiten van de dag even op een rijtje zet: maximum 3 anders zijn het geen prioriteiten meer maar to do’s. Een gemakkelijke check is: wat zal me straks uit mijn slaap houden als ik dit vandaag niet heb gedaan.
Inderdaad er is nog geen sprake van smartphone, PC, TV, ….
Ontwaak eerst ten volle en neem de leiding over je dag, je leven.
Kijk voor het eerst naar je mails als je ook effectief de tijd en volle aandacht hebt om ze te beantwoorden! Het heeft geen zin je geest ermee te vullen als je er niet volledig bij kan zijn.
Zo hol je de ganse dag in het ritme van de anderen!
Kies zelf uw startmoment en beantwoord dan mails, berichten, telefoons,… Zo is je geest in een actieve modus en niet in een reactieve.
Dit is heel belangrijk voor het stressgevoel. Bij actieve modus heb je een gevoel van controle en dus lagere stress, bij reactieve modus stijgt jouw stress niveau want je gaat in reactie/overleving m.a.w. minder controle gevoel.
Neem een BEWUSTE START van je dag/ week/ weekend/ leven!
Heel hartelijk dank om deze blog te lezen! Deel, tweet, like,….zoveel je maar wenst!
Katrien